Αναγνώστες

Πέμπτη 3 Απριλίου 2014

Ερανισμός

Πέμπτη του Μεγάλου Κανόνος
Στην ενορία μας γίνεται αποβραδίς αγρυπνία.
Συμμετέχω με τα λειτουργικά βιβλία στα χέρια και θαυμάζω τον πλούτο τον αμύθητο
στα νοήματα και τους εκφραστικούς τρόπους των τροπαρίων και των αναγνωσμάτων.
Καταγράφω ελάχιστα από τα πολλά που με εντυπωσίασαν:

"Προ συντριβής ηγείται ύβρις, προ δε πτώματος κακοφροσύνη"
Πριν να 'ρθει η συντριβή προηγήθηκε η ύβρις (αρχαία ελληνική λέξη που σημαίνει ότι ο άνθρωπος ξεπερνά τα μέτρα του με την αλαζονία και την πλεονεξία του και προκαλεί τον θυμό των θεών),
πριν να 'ρθει ο θάνατος προηγήθηκε ο κακός νους, η αμυαλοσύνη μαζί με την κακία.

"Κρείσσων ψωμός μεθ' ηδονής εν ειρήνη
ή οίκος πλήρης πολλών αγαθών και αδίκων θυμάτων μετά μάχης"
Κάλλιο να τρως ξερό ψωμί και να το ευχαριστιέσαι ζώντας ειρηνικά,
παρά να είναι το σπίτι σου γεμάτο αγαθά που τα απέκτησες άδικα
και πεδίο μάχης από καβγάδες και αντιπαλότητες.

"Στέφανος γερόντων τέκνα τέκνων, καύχημα δε τέκνων πατέρες αυτών"
Στεφάνι δόξας για τους γέροντες είναι τα εγγόνια τους
και καύχημα για τα παιδιά οι γονείς τους.


"Δήμιος γέγονα τη ψυχή μου, της σαρκός μου πρόνοιαν ποιησάμενος,
δαίμοσι παίγνιον κατεστάθην, ηδοναίς δουλεύων και ατοπήμασι..."
Εγώ ο ίδιος έγινα ο δήμιος της ψυχής μου,
γιατί όλη μου τη φροντίδα την έστρεψα στη σάρκα μου.
έγινα παιχνιδάκι στα χέρια των δαιμόνων,
γιατί ζω για να υπηρετώ τις ηδονές και τις ανοησίες μου.


"Κρατήρα η Εκκλησία εκτήσατο την πλευράν σου την ζωηφόρον,
εξ ής ο διπλούς ημίν ανέβλυσε κρουνός της αφέσεως και γνώσεως..."
Η Εκκλησία απέκτησε κρατήρα
(μεγάλο αγγείο στο οποίο αναμιγνυόταν ο οίνος με το νερό και γινόταν κρασί)
κι αυτός είναι η ζωηφόρος Σου πλευρά,
από την οποία αναβλύζει διπλός κρουνός
που μας χαρίζει άφεση και γνώση.

*Ολοζώντανες εκφραστικές εικόνες, μεταφορές, παρομοιώσεις,
σωτήρια μηνύματα που καλό θα είναι από τα αυτιά, τα μάτια και τον νου
να περάσουν κάποτε και στην καρδιά μας και να μας συγκλονίσουν.





Δεν υπάρχουν σχόλια: